Legislativec o mimořádných opatřeních: Nejdřív se Babiš vykřičí na ministra…

Úředníci ministerstva zdravotnictví mají sice přísně zakázáno dávat informace novinářům, legislativec Jan Knytl přesto poskytl Reflexu rozhovor, v němž odpovídal na otázky, jak se vytvářejí mimořádná proticovidová opatření na politickou objednávku. Ukazuje v něm na nejvyšší vedení ministerstva i vlády.

Vy na záznamu z jednání legislativní rady vlády říkáte v jednu chvíli důležitou věc – že ta mimořádná opatření děláte na politickou objednávku.

To jsem si tam už neodpustil říct, to je pravda. A Honza Kněžínek (předseda legislativní rady vlády a náměstek ministryně spravedlností Marie Benešové, pozn. redakce) to dost ví.

Můžete říct, na politickou zakázku od koho?

My jsme to klasicky dostali, když Adam Vojtěch přijel ze Strakovky. Vždycky nám zvěstuje něco, co na něj vykřičel pan premiér.

Tak to bylo za éry všech ministrů?

Dá se říct, že ano. Byli ministři, kteří byli aktivističtější a byli ministři, kteří byli rozumnější.

Takže vy jako legislativní odbor dostanete zadání od ministra a ministr dostane zadání od premiéra?

Pro mne jako pro zpracovatele toho zadání to přesně takhle vypadá. Kolikrát to jsou fakt věci, který si nedovedu představit, že by vymyslel on sám.

Předseda legislativní rady vlády Jan Kněžínek na záznamu říká, že s vámi kvůli tomu soucítí, z jeho slov je patrné, že o té praxi ví. Ví to podle vás jen on sám, nebo o tom ví celé ministerstvo spravedlnosti?

Že tam existuje zadání z vyššího místa, než je náš barák, to si myslím, že je veřejný tajemství.

Myslíte zadání od premiéra?

Ano. Nebo z nějakého jeho kruhu, který si prostě něco vymyslí a udělá se to. Ať už to byl kdokoliv, například Smejkal, Maďar nebo Černý (Petr Smejkal a Rastislav Maďar jsou členové tzv. expertní skupiny MESES, Vladimír Černý byl náměstek ministra zdravotnictví Jana Blatného, pozn. redakce). Ale co se týče toho, že by se vědělo, že to je nezákonné, tak většina těch rozhodnutí byla soudem shozená, protože jim chybělo odůvodnění. Devět z deseti těch rozsudků stojí na tom, že nařízení byla nedostatečně odůvodněná a neprofesionální.

Dají se vůbec protiepidemická opatření odborně zdůvodnit, když se dělají na politickou objednávku?

Můžete jít dvěma cestami. Buď máte nějaký cíl a ten budete zdůvodňovat, nebo máte to zdůvodnění všude kolem a jenom na to prostě reagujete a využijete situace. Odůvodnit se dá ex post vždycky všechno, otázka je, nakolik a jak dobře.Pak se stane například to, co se stalo teď s tím testováním po dovolených – že na to prostě nemáme, abychom to odůvodnili. Tak se od toho musí odstoupit – pro zadavatele bohužel, pro nás naštěstí.

Už v únoru jeden váš kolega při přípravě pandemického zákona upozorňoval, že ta mimořádná opatření budou nezákonná.Tehdejší ministr Blatný věděl, že to bude problém?

Bylo to potřeba, tak se to udělalo. Upřímně řečeno, když si vzpomenu, jak se ten pandemický zákon psal, tak bych na to nejraději zapomněl.

Vy jste dostali nařízeno to takto napsat?

V zásadě ano. Pak ještě došlo k nějakým jednáním se sněmovními stranami, takže se tam ještě naházelo to, co chtěli piráti, co chtělo SPOLU, co chtělo ANO… To byl veliký hokej.

Vy jste ministra Blatného upozornili, že to může být průšvih? On si to nechal pro sebe? Nic s tím nedělal?

Doufám, že si to pro sebe nenechal, ale rozhodně proti tomu nebojoval s nejvyšším.

Takže vy jste ho na to upozornili a ministr Blatný to nechal běžet?

Ano. Nechal to běžet. A s tím už pak zevnitř nehnete. Ale to je jen špička ledovce. Na to se přichází jen díky tomu, že je teď rok a půl covid, ale takhle se vůči tomu baráku (ministerstvu zdravotnictví, pozn. redakce) ta politická linka chová posledních šest sedm let. Teď se to jen úplně utrhlo.

Jak myslíte, že to dopadne? Svede se to na hlavní hygieničku? Protiepidemická opatření jsou v její kompetenci.

Tak koneckonců jedna už takhle byla odejita. Vlastně dvě.