Kdo určuje dezinformace? Věda ne. Semantic Visions, byznys a média
Soukromá firma Semantic Visions měla se státními úřady bojovat proti nepravdivým informacím a lživé propagandě v médiích a na internetu. Ve skutečnosti pomáhala otáčet veřejné mínění ve prospěch politicky smluvených kontraktů a nezákonných vládních opatření, která generovala milardový byznys s respirátory, vakcínami, daty. Redakce inFakta má důkazy o tom, že se podnikatelé ze Semantic Visions podíleli na mediální manipulaci veřejnosti. Spolu s hlavní hygieničkou ČR, politickým vedením ministerstva zdravotnictví a veřejnoprávní Českou televizí. To vše v zájmu farmaceutických firem a reklamních agentur.
Ministerstvo zdravotnictví ČR chce koncem roku 2020 údajně bojovat s dezinformacemi. Tvrdí, že se v souvislosti s covidovou epidemií ve veřejném prostoru objevují nepravdivé informace a nepřátelská propaganda. Na webových stránkách úřadu proto vzniká pro občany odkaz: „Dezinformace o Covid-19“ (archivní odkaz je zde). Lidé si na webu mohou číst údajné lži o covidu samotném, vakcínách (a jejich účincích) a vládních opatřeních. Na internetu odkaz vydrží něco málo přes rok. V půlce února 2022 je obsah stránky nečekaně smazán.
Semantic Visions jako nástroj cenzury (proti odbornosti, vědě…)
Kdo by z názvu „boj s dezinformacemi“ čekal, že podstata této služby spočívá v ověřování informací ve vědě, s vědeckými poznatky, plete se. Boj s dezinformacemi nebyl založen za účelem zveřejňovat pravdu. Třídit ji od lži. Naopak. Jasným zadáním je jednostranná podpora vládních opatření. A politická propaganda.
Od začátku to jsou právě odborníci – lékaři, vědci, ekonomové, kteří se proti tvrzením ministerstva ohrazují. Kritizují opatření, oficiálně zdůvodňovaná ochranou veřejného zdraví. Například plošné očkování plnoletých občanů proticovidovými vakcínami.
Hlavní hygieničkou, státními institucemi a veřejnoprávními médii je plošné očkování prosazováno jako tečka za covidem. Řada odborníků zároveň upozorňuje na to, že od začátku očkování nejsou data z randomizovaných studií, která by zkoumala účinnost a bezpečnost vakcín při nástupu dalších variant viru. Data nejsou systematicky sbírána a analyzována. Bez nich není možné provádět risk-benefit analýzy. Pouze z observačních dat, která se jediná sbírala, se vědecké závěry nedělají. Informace v nich je zkreslená.
Z doposud dostupných dat tak nešlo a nelze s jistotou tvrdit, jak je a byla vakcína účinná proti nákaze, přenosu, těžkému průběhu, jaké měla nežádoucí účinky, jak reaguje na mutace atd. Tvrzení o prospěšnosti plošného očkování je obzvlášť problematické, pokud je z veřejných databází celého světa patrné, že množství hlášených nežádoucích účinků proticovidových vakcín je mnohonásobně větší, než u jiných očkovacích vakcín.
Každý, kdo své odborné obavy nahlas zveřejní, končí na listině dezinformátorů. Jeho jméno je prostřednictvím médií a sociálních sítí dehonestováno. Z mnoha renomovaných vědců či veřejně známých osobností se rychle ve veřejném prostoru stávají outsideři. Jako osobnosti šířící „dezinformační narativ“ jsou označování v analýzách, které ministerstvu zdravotnictví dodává firma Semantic Visions.
Semantic Visions jako zpravodajská služba. Informace na zakázku, zn. "Důvěrné"...
Firma Semantic Visions začíná s Ministerstvem zdravotnictví oficiálně spolupracovat na podzim roku 2020. V této době se mediálně angažuje jako bojovník s dezinformacemi, jako firma, která detekuje rizika. V televizi a v rozhlase za ni vystupuje František Vrabel. Říká, že Semantic Visions pokrývá 90 % globálního internetového zpravodajství, tyto informace analyzuje a jako "sémantické analýzy" prodává nadnárodním společnostem, farmaceutickým firmám i velkým mediálním domům. „Dáváme klientům echo o vznikajících trendech a rizikových událostech, interpretace našich upozornění je pak na nich. Obecně našich služeb využívá na 300 klientů po celém světě, včetně vlád“, tvrdí František Vrabel v rozhovoru pro Kurzy.cz
Oficiálně chce úřad ministerstva zdravotnictví znát od soukromé firmy Semantic Visions nepřátele a hrozby plynoucí z jeho rozhodnutí.
Státním, veřejnoprávním institucím a vládě přitom pro detekci bezpečnostních rizik obvykle slouží státní bezpečnostní informační služba /BIS/ nebo vojenské zpravodajství.
Jak naše pátrání ukazuje, skupina podnikatelů ze Semantic Visions ve skutečnosti pomáhala nařízení ministerstva a vlády propagovat a mediálně chránit. Máme o tom důkazy v podobě smluvní dohody z období 20.8.2021 – 30.11.2021. V jedné z objednávek je jasně napsáno, že si Ministerstvo zdravotnictví od Semantic Visions objednává službu nikoli ke zjišťování faktů k vakcínám, či protiepidemickým opatřením. Ministerstvo si objednává zakázku na podporu mediální kampaně očkování proti Covid-19.
Smlouvy a objednávky můžete najít zde.
„Boj s dezinformacemi“ jako obsah reklamy
Smlouvu se Semantic Visions za ministerstvo zdravotnictví podepisuje Daniel Köppl. Tehdejší mluvčí ministra zdravotnictví, člen rady pro rozhlasové a televizní vysílání, politický i marketingový poradce.
Redakci inFakta se podařilo získat záznam z porady, na které se mediální kampaň organizuje. Účastní se jí prokazatelně Adam Vojtěch – tehdejší ministr zdravotnictví, Pavla Svrčinová - hlavní hygienička, zástupci armády, Irena Storová - šéfka Státního úřadu pro kontrolu léčiv, Gabriela Štěpanyová - druhá ministerská mluvčí a právě Daniel Köppl.
Ze záznamu vyplývá, že Daniel Köppl současně s Františkem Vrabelem a zástupci reklamních agentur organizují za resort zdravotnictví komerční kampaň pro podporu očkování vakcínami proti Covid-19. Jde o mediální propagaci více než desetimiliardových zakázek pro farmaceutické firmy, ke kterým se ministerstvo zdravotnictví upsalo do roku 2026. Ministerstvo do propagace v médiích postupně investuje stovky milionů daňových poplatníků.
Úryvek z nahrávky:
„Ta kampaň teda kdy to bude vypsaný? Dane, jak to vypadá?“, ptá se ministr zdravotnictví Vojtěch mluvčího Köppla na vypsání zakázky mediální kampaně.
„Jako mediální část máme sepsanou, teďka to jde na Asociaci komunikačních agentur, aby nám to posvětili, jestli to takhle může být, a pak ho podepíšeme vzápětí, takže příští týden bychom to mohli vypsat klidně“, seznamuje Köppl ministra s organizátory mediální kampaně.
"Čím dřív tím líp!“„, naléhá Adam Vojtěch.
Daniel Köppl ministra seznamuje s mediální strategií podrobněji. Reklamní agentury budou plošnou vakcinaci propagovat prostřednictvím obsahu ve smluvených médiích. Ze záznamu se dozvídáme, že za organizací kampaně stojí nejen Semantic Visions, hlavní hygienička, Asociace komunikačních agentur, nadnárodní reklamní agentury, ale i manažeři České televize a její známé tváře.
„Dohadujeme se s Českou televizi, že bychom udělali spoty, ve stylu toho šíleného pořadu Vládi Kořena, abychom tam měli celebrity“, Semantic visions nám dá podklady, které dezinformace ve spotech použít,“ prozrazuje Daniel Köppl, na jakém tématu budou propagační spoty v médiích postaveny.
„A ještě teda předpokládám, že bychom se třeba dneska s tím Vrábelem ze Semantic Visions domluvili na tom, že by nám mohl dát nějaké podklady, ty nejčastější dezinformace, které bychom v těch spotech právě probírali“ doplňuje Köppla druhá mluvčí ministerstva Gabriela Štěpanyová.
„A souběžně s tím pak poběží v klasickejch médiích, jako hlavně teda v televizi a na onlinu, poběží klasická kampaň na to: Jděte se přihlásit, jděte se očkovat!“, ujišťuje Daniel Köppl ministra o připravenosti marketingového plánu.
„Tak já dneska zavolám Dvořákovi“, dodává Adam Votěch. Tehdejší člen vlády za ANO, politický šéf ministerstva zdravotnictví mluví o generálním řediteli veřejnoprávní České televize Petru Dvořákovi.
Česká televize dohodnutou kampaň skutečně odvysílá.Jmenuje se Tečka za koronavirem a je postavena na dezinformacích z dílny soukromé skupiny Semantic Visions a reklamních agentur. Vysílané spoty slibují nesplnitelné. Jak už víme, k tvrzení, že prosazovaná plošná vakcinace zabrání šíření koronaviru nebo jeho mutací, neexistovala a neexistují doposud veděcky ověřená data.
Zjišťujeme, že veřejnoprávní Česká televize je v té době také klientem firmy Semantic Visions. Stejně jako ministerstvo zdravotnictví si od firmy objednává analytické služby, monitoring a služby včasného varování.
Před kým má Semantic Visions veřejnoprávní televizi varovat? Na co potřebuje Česká televize zpravodajské služby soukromé firmy, když si své informační zdroje má získávat a ověřovat ze zákona sama? Částku ani přesné zadání se z veřejně dostupných zdrojů nedočteme. V registru smluv jsou důležité údaje Českou televizí začerněné.
Podle informací inFakta objednával služby firmy Semantic visions za Českou televizi Vít Kolář, ex šéf komunikace a pravá ruka bývalého generálního ředitele ČT Petra Dvořáka. Vít Kolář je v současnosti ředitelem odboru komunikace Kanceláře prezidenta republiky Petra Pavla. Podrobnosti a další informace ověřujeme…